Tillbaka till nyhetsrum >>

Pressmeddelande, 2023-05-11

Båstadgruppen förvärvar Guardio Safety

Båstadgruppen AB har förvärvat Guardio Safety AB, som äger och distribuerar hjälmar och hörselkåpor för professionell användning. Förvärvet är ett värdefullt tillskott till Båstadgruppens befintliga erbjudande inom arbetskläder, skor och handskar och kommer ytterligare stärka gruppens position som en ledande leverantör till industri- och byggfackhandel.

Båstadgruppen startade 1907 med tillverkning av trätofflor. Idag är bolaget en av Nordens ledande leverantörer av arbetskläder, skor och handskar. Bolagets kunder är återförsäljare inom industri- och byggfackhandel samt profil- och eventbranschen i hela Europa. 2019 köptes Båstadgruppen av Storskogen, och därefter har gruppen genomfört ett flertal förvärv, av Sandryds (South West, Smila), Top Swede och Matterhorn. Genom förvärvet av Guardio Safety breddas Båstadgruppens erbjudande ytterligare.

Guardio Safety äger och distribuerar hjälmar för professionell användning med unikt integrerat MIPS system samt hörselkåpor med integrerade funktioner. Bolaget har fyra anställda och huvudkontor i Huddinge i Stockholm. Bolagets produkter säljs idag i Sverige, Norge, Finland samt Schweiz. Nawar Toma, vd för Guardio Safety samt övrig personal, kommer att vara kvar i bolaget efter förvärvet.

”Vi ser framemot att bli en del av Båstadgruppen och är övertygade om att verksamheterna kommer att komplettera varandra och utvecklas väl tillsammans. Vi får nu ännu större förutsättningar till att fortsätta bidra till en säkrare arbetsmiljö inom bygg- och industribranschen”, säger Nawar Toma, vd för Guardio Safety.

Jonas Cedås, vd för Båstadgruppen, anser att förvärvet är ett viktigt steg i Båstadgruppens strategiska verksamhetsutveckling. ”Vi är mycket glada över att Guardio Safety blir en del av Båstadgruppen. Förvärvet är strategiskt viktigt och kommer bland annat bidra med ett nytt produktsortiment till gruppen. Vi ser även många fina synergier i allt från frakt, lagerhållning, logistik och kundrelationer”, säger Jonas Cedås.

Förvärvet av Guardio Safety tillträddes den 10 maj 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Cedås
CEO, Båstadgruppen